Woensdag 10-10-'18

10 oktober 2018 - Isfahan, Iran

Goooodmorning Isfahan,

Na een zeer karig ontbijt, dat mij goed chagerijnig maakte, wat geheel aan mijzelf lag, want ik verwachte hetzelfde als in het hotel in Qom,  heb ik mij humeur d.m.v een aantal sigaretten weer opgekrikt.
Khosteini had al snel door dat er even niet teveel tegen mij gepraat moest worden en we zijn snel op zoek gegaan naar KOFFIE.

Nadat ik bij een tentje wat koffie had gedronken en een gebakken ei naar binnen had geschoven zijn we weer op pad gegaan.

We wilde de oudste Moskee van Iran bezoeken genaamd Jamee Mosk.
We werden daar ontvangen door een vriendelijke man die ook gids bleek te zijn en hij wilde ons wel rondleiden.
Dat deed hij vol overgave en Khosteini luisterde aandachtig.

Het was een schitterend oud complex, en we genoten met volle teugen. We genoten zoveel dat Khosteini regelmatig door het omhoog kijken bijna door de niet gelijk matige ondergrond vd vloeren zich verstapte.
Na een paar maal hier hem erop had gewezen ging het toch mis, en ja hoor, daar kletterde zijn telefoon tegen de vlakte. Het resultaat was dat zijn telefoon het niet meer deed.

Nadat onze gids klaar was met de rondleiding en wij hem de hand schudde met de woorden " Thank you very much" bleef onze gids een beetje onzeker om ons heen staan. O ja, we zullen maar eens vragen wat hij er voor wilde hebben voordat gids werk.

Nadat wij als vrij geverige nederlanders hem wat betaald hadden zijn we op zoek gegaan naar een telefoon shop om de telefoon weer opgang te brengen. Het glas bleek kapot te zijn, en na wat rekenwerk heeft Khosteini zijn telefoon achter gelaten en afgesproken dat we de telefoon over 2uur weer kwamen ophalen.

Inmiddels hadden we weer wel zin in goede koffie en besloten  we om dat koffiehuis weer te bezoeken waar we gister lekker koffie hadden gedronken.

Max legde het e.a uit en bracht ons naar een officieel wissel kantoor. Nadat we onze zakken met Miljoenen hadden gevuld zijn we met Max naar een goed mooi restaurant gegaan, we hebben daar lekker gegeten en Max legde vanalles uit hoe het hier in Iran eraan toe gaat.

Max had tijd genoeg vertelde hij ons en hij vond het fijn om ons een beetje wegwijs te maken want hij wist als geen ander hoe het voelt om in een onbekend land te zijn. Hij vertelde dat hij destijds toen hij in het begin in nederland was het ook fijn vond dat hij hulp kreeg van allerlij mensen.

Zo bracht Max ons naar het kleine plein in Isfahan. Zoekend naar de telefoonzaak kwamen we erachter dat het zaakje dicht was. Ach, geen probleem zei Max, die gaat dadelijk weer wel open.

Na unne goeie bak koffie en daar nog wat rond gelopen is Max met ons meegelopen naar die telefoonshop waar Khosteini zijn telefoon had achter gelaten voor reperatie. Het vermoeden van mij dat er veel teveel voor gerekend was werd door Max bevestigd. Had veel goedkoper gekend vertelde Max, maar ja, het is voor ons door de val vd Rial ook zo goedkoop dat we daar niet zo bij stil staan.

Khosteini maakte zijn eigen er al helemaal niet druk over en dikte het nog ff aan met de woorden. " nog ff en ze gaan ons nog betalen....."!

Zo was het alweer snel in de avond en toen we bij de bazar in een winkeltje stonden waar Safraan werd verkocht hoorde ik ook weer Nederlands. Het waren mensen uit Limburg die met zo'n groepsreis Koning Aap op pad waren maar die de groep even ontvlucht waren.

We hebben daarna nog wat rond gelopen en telefoon nr's uitgewisseld en Max vertelde ons dat wij hem altijd konden bellen als er iets was waar we niet aan uit konden komen. Was blij met de ontmoeting met Max, super aardige gezellige kerel die ook nogeens de Arabischetaal sprak en Nederlands kon.

Hij kon helaas niet heel de avond met ons op pad gaan maar hij beloofde dat hij morgen ons weer zou zien als we dat graag zouden hebben en ons mee zou helpen met bus ticket als we  naar Yadz wilden.

Nadat we de handen hadden geschut zijn wij ook terug gegaan naar het hostel. Dat bleek zoals we niet hadden verwacht toch weer spoorzoeken.

Na een paar keer de verkeerde straat in te zijn gelopen hebben we uiteindelijk het Hostel weten te vinden.

Groet,
Khosteini & Mr.P