Woensda 03-10-'18

9 oktober 2018 - Teheran, Iran

Ondanks de Vodca en dat we niet zo veel van plan waren vandaag werd ik toch nog voor eind signaal van het ontbijd wakker.
Khostijni lag nog in coma en ik had zin in koffie.

Ik had wel al een waterkoker in het keukentje zien staan dus op zoek buiten naar een supermarktje voor oplos koffie.
Terwijl dat het supermarktje net om de hoek was heb ik er toch nog lang overgedaan want ik werd regelmatig aangesproken; Where you come from, Where you want to go? , vind 't allemaal best, zoals jullie weten heb ik nooit een hekel aan ouwoeren met allerlij volk .

Vandaag hadden we met in de avond afgesproken met Samira & Wahid dat we naar hun 2e huis iets buiten Teheran te gaan. Dus we hadden heel de dag tijd om nog wat te zien in Teheran. Na ons wel bekende ontbijd zijn we op zoek gegaan naar de voormalige Amerikaanse Ambasade.

Terwijl achteraf de voormalige Ambasade net om de hoek van het hostel lag kregen we het toch voor elkaar om compleet de verkeerde kant uit te lopen, de mensen die voorheen allemaal behulpzaam waren , hadden nu ineens met de vraag van ons ; Did you know where are the America Ambassy ? , niet zoveel zin om verder met ons te praten.

Uiteindelijk na 3 kwartier stonden voor de poort van de voormalige Ambasade. Op het bord van openings tijden stond vermeld Saterdays - Thuydays 13.u - 16u.

T was 12u dus dicht, en het was vandaag woensdag. Nou dan gaan we maar ff goed eten want dat ontbijd van het hostel gingen we de oorlog ook niet mee winnen.

Nadat we lekker hadden gegeten ginggen we weer terug naar de voormallige ambasade.
Onze vermoeden dat het alleen zaterdag en Donderdag open was werd bevestigd door iemand achter het hek vd Voormalige Ambasade.

Ok, dan gaan we naar het lalehpark, toen we dit verzonnen en op de kaart aan het zoeken waren kwam er een oudere man naar ons toe met wederom de vraag; where you come from and where want to go? Echt onvoorstelbaar dit volk, het lijkt wel dat ze zich willen bewijzen dat ze echt geen schurken zijn wat bij ons op het nieuws verschijnt.

De zeer vriendelijke man regelde voor ons een taxi en regelde ook gelijk een goedkope prijs waar de chauffeur niets tegenin kon brengen. Hij vertelde dit aan ons met de woorden ; You pay not more than 12000 rial . Iets van 2 of 3 euro, en we zaten bijna een halfuur in de taxi.

De Rial is elke dag aan het zakken hier, voor de Iraaniers is dit zwaar klote maar voor ons wordt het zo  spotgoedkoop.

Bij het Lalehpark aangekomen hebben we eerst een bak koffie genomen aan zo'n straat tentje en zijn we chillend het park in gegaan.

We zaten relax de zaak te bekijken, en jawel hoor, 2 dames waarvan er een het woord voerde was zeer geintereseerd in wie wij waren waar we vandasn kwamen etc. Tegelijk zag je ook dat er heelveel spanning bij de meid hing en dat ze alle moed had verzameld om een gesprek aan tegaan. Tjonge jonge wat een samenleving hier met name voor vrouwen hier, ze zijn helemaal gevormd door onderdrukking, tegelijkertijd zie ook het lef wat sommige meiden hebben.

Met Khosteini wordt het ook steeds meer lachen, die bezorgd zowat elke Iraanier een glimlach, hij griet bijna iedereen met zijn bekende groet; Sallam, Sallam alijkum!

Nadat ik in het park nog wat heb gevoetbald met een clubje oude Iraaniers die behoorlijk mert conditie hadden als ik zijn we wat tetug gaan lopen richting het Hostel. Tja, en dat in Teheran haha.

Na een bezoek aan een Moskee, shopmall en pizzaria gingen we maar op zoek naar een Metro, die we dus weer straal voorbij liepen met dat geouweoer van ons werden we doir een Afgaan weer de goede richting uit gestuurd naar het Metrostation.

Bij het hostel aangekomen zijn we snel een taxi ingestapt met al ons bagage, en naar Samira gereden. Vandaaruit reden we met hun naar hun 2e verblijf aan de rand van Teheran.
Tijdens de rit daarnaartoe was het al feest in de auto, ja hoor we hebben weet de juidte vrienden ontmoed, super. Wat heeben ee gelachen die rit.

Een maal aangekomen bij hun 2e verblijf vielen we in de ene verbazing in de andere.
Maar dat verhaal volgt later.
Groet Khosteini & Mr.P

1. Gidi:
    8 oktober 2018
    heerlijk!!
  2. Myrna:
    9 oktober 2018
    Fijn jullie verhalen te lezen. Geniet ervan
  3. Je vader:
    10 oktober 2018
    Bedankt voor de mooie verslagen

En een fijne vacantie
  4. Patrick Gelens: