Maandag 08-10-'18

8 oktober 2018 - Qom, Iran

Goooooodmorning Qom,

Ondanks de afgelopen 2 nachten op mij eigen matje te hebben geslapen, wat overgens ook lekker slaapt heb ik afgelopen nacht weer in een goed bed gelegen.

Waren we er toch op tijd uit.
Denk dat 't rond 8u is geweest, dat we in het restaurant zaten met een ruim ontbijt en nadat we onze buiken goed gevuld hadden zijn we we op pad gegaan. Net om de hoek vh hotel, was een ingang van de Bazar, we hebben er al wat bezocht tijdens deze trip in Iran maar het blijft toch lachen als je er doorheen loopt , zeker als je met Khosteini op stap ben.
Moet ' m af en toe mee trekken want anders doet hij over 100 meter wel meer als een halfuur met z'n bekende groet  "Salam " aan voorbijgangers en shophouders.

Na de Bazar kwamen uit op een binnenplaats voor een Moskee waar het vol stond met kraaien, Qom is veruit het meest religieuse centrum van heel Iran. Hier is de Islamitische overtuiging zeer aanwezig en met name de sji-itische lijn binnen de Islam. Nadat we nog even bij een gebed in de Moskee hebben gestaan zijn we verder gewandeld.

Khosteini werd weer eens uitgenodigd, nu bij de plaatselijke slager, en zo zaten we ineens in een kleine slagerij gedwee op krukjes met een kopje thee in de hand kijkend naar een soort vitrine kast waar zo 4 geslachte schapen in hingen.

De 2e kop thee die de aardige man aanbood hebben we voor bedankt
Even verder kwamen we weer op een of ander plein terecht maar hier hadden ze 'n soort grote tent opgetuigd, maar mij oog viel direct op iets wat nogal voor ons een apart iets is. D'r was nl net een schaap geslacht , gewoon in 'n schuur en z'n vacht lag aan de overkant vd straat tegen de tent. Toen 'n man ons zag, pakte hij de vacht en deponeerde hij de vacht in 'n soort zak. Het schaap hing nog aan 'n haak aan de muur vd schuur.

Ik vond het allemaal best luguber maar je komt het tegen als je op reis gaat.
De man die volgens mij dit allemaal op z'n geweten was overgens zeer vriendelijk en nodigde ons uit in de tent. Het was volgens mij een soort gemeenschap huis waar men s'avonds bij elkaar komt want de troep van een feesje lag er nog.

Khosteini was inmiddels ook de tent binnengetrokken  en was ook het middelpunt van belangstelling. Er kwamen steeds meer mensen de tent in en er werd onderling nog bijne net niet geknokt om met ons te proberen Engels te praten.

Toen het over doneren begon heb ik maar de zaak afgekapt en zijn we de tent maar uitgegaan.

Verder die middag hebben we door Qom gelopen en uiteindelijk kwamen we bij een soort plein dat halverwege was afgesloten en we naar een soort ingang werden gestuurd. Iedereen mocht na fouilering door lopen en wij werden na fouilering op 2 stoeltjes gezet en we begrepen uit handgebaren dat we moesten blijven zitten.

Denk dat we zo'n zeker 5 minuten op die stoeltjes hebben gezeten, tegelijk waren we ook een soort bezienwaardigheid voor al die andere mensen die ook door die ingang
liepen en soortlijk gefouileerd werden maar die  gewoon konden doorlopen.

Pas toen er een keurig aangekleede in mij ogen een gladjanus ons in het Engels aansprak
en ons het plein mee op begeleide ging het e.a dagen bij ons, hij stelde zich voor alszijnde gids
maar we hadden onze bedenkingen bij deze gladjanus. Zeker als ik wat wegliep en hij Khosteini wat aan het uitleggen was hield hij mij in zijn oog hoeken in de gate met wie ik aan het praten was.

Zo stond ik met een Pakistaan te praten en toen ik met die Pakistaan wat dichterbij Khosteini en de gladjanus terug kwam lopen vertelde hij iets in het Arabisch en munne vriend uit Pakistan wist niet hoe snel hij weg moest wezen.

De gladjanus vertelde dat hij leraar was en dat hij dit gids werk voor zijn plezier deed.
We geloofde het niet zo maar het maakte ons allemaal niet zo uit, we waren van wat informatie voorzien en dat hij nou het e.a aan ons vraagde  kon ons ook weing boeien.

Het was een mooie ervaring in Qom maar na zo'n dag tussen de kraaien en best wel wat bespiedende ogen vonden we het toch weer tijd om morgen te vertrekken naar Isfahan.

Tot zover Qom,
Groet Khosteini & Mr.P
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Michel:
    17 oktober 2018
    Ziet er top uit. Eet je nog wel schaap?
    Of dat toch maar niet? Heel veel plezier daar verhalen zijn goed om te lezen maar inmiddels gestopt met roken?
  2. Frans & Joke Vorstenbosch:
    17 oktober 2018
    👍👍👍
  3. Patrick Gelens:
    18 oktober 2018
    Eet alles. Nog niet gestopt, zal jou dat nog wel uitleggen. Hoe was jpu trip of ga je nog?